Alpide rattakogemus: asjata hirmud

Marguse kogemus: üksteisega arvestav õhkkond, tõstukivõimalus üles-alla

Margus on maastikurattasõiduga tegelenud alates 2010. aastast. Tänaseks on ta osalenud nii Austria Alpide kui ka Itaalia Dolomiidi mäestiku rattareisil ja jagab ka Sinuga oma kogemusi sellest, kuidas alguse hirmud olid suuremad kui tegelikkus.

Esimesel korral oli kartus eelkõige mägede ees. Mäed on suured. Kuidas ma neist rattaga üles ja alla saan? Ka maastik on teistsugune – kivisem. Kuidas kohalikud kogenud sõitjad suhtuvad meiesugustesse algajatesse? Kõik kartused osutusid siiski asjatuks. Mäkke üles oli kõige mugavam sõita tõstukiga. Suur osa suusatõstukeid töötab ka suvel. Mäest alla tulekuks on erineva raskusastmega tähistatud single track rajad – mustad, punased ja sinised. Lisaks tulevad paljudest kohtadest alla orgu ka meie mõistes ühe auto laiused kruusateed. Igaüks saab valida oma oskustele vastava raja ja alati on võimalik ka tõstukiga koos rattaga tagasi alla orgu sõita.

Seltskond, kes mägedes liigub on üksteisega väga arvestav ja viisakas. Mõnes kohas samadel radadel liikuvad matkajad annavad ratturitele alati teed. Tervitatakse üksteist. Kordagi ei juhtunud sellist asja, et singel tracki peal tagant tulev kiirem rattur oleks häälekalt teed nõudnud. Küll aga tänati viisakalt, kui kellegi mööda lasid. 

Eraldi huvitav võimalus on Itaalias Val di Fassas teha rattaga Sella Ronda ring, mis on talvistes tingimustes tuttav ka mäesuusatajatele. See on ligi päeva pikkune matk ümber Gruppo del Sella mäemassiivi. Vastupäeva liikudes tuleb võtta ratta seljas 450 tõusumeetrid ja lisaks suusatõstukitega 4000 tõusumeetrit. Ringi pikkuseks on 62 km. Suur osa laskumisi on singel track´idel.

Kokkuvõtteks niipalju – vaatamata sellele, et 2022. aastal juba käisin Val di Fassa rattareisil siis 2023. aastal plaanin sinna minna uuesti.

Soovituseks teistele reisil osaleda soovijatele nii palju, et mägiradadel ennast mugavalt tundmiseks tuleks kasuks eelnev singel track´idel sõitmise kogemus. Rattale tuleks alla panna natuke suurema mustriga rehvid kui Eestis sõitmiseks sobilik ning komplekt tagavara piduriklotse kaasa. Pidurid saavad mägedes oluliselt rohkem vatti kui meil siin.

Suur aitäh Margusele kogemuse jagamise eest! Kui Sinulgi tekkis huvi avastada, mis tunne on mägedes rattaga sõita, siis 2023. aasta rattareisidega saad tutvuda SIIN.